Terug naar overzicht

18/02/2019

Sprekende portretten - door Bert Stephani

Connectie


Hou het simpel bij de start. Deze foto werd gemaakt met enkel het licht van een raam.

Bij elk portret dat ik maak is mijn eerste en belangrijkste doel om een band te scheppen met mijn onderwerp. Geportreteerd worden is altijd een beetje jezelf blootgeven en daar moet je als fotograaf respect voor hebben. Toon interesse in de persoon en zorg ervoor dat hij of zij zich veilig bij jou voelt. De tijd die je aan het begin van een shoot investeert in het scheppen van een band, verdien je altijd terug in de rest van je shoot. Een gezellig praatje voor je je camera boven haalt, toont dat je respect hebt.

Ik begin elke portretsessie steevast met wat ik een "safe shot" noem, zie het als een veredelde pasfoto waarbij mijn enige doel is om zo snel mogelijk een vleiende foto te maken van mijn onderwerp. Ik blijf dan ook binnen mijn eigen comfortzone en kies een opstelling waarvan ik weet dat die altijd werkt. De foto op zich is eigenlijk onbelangrijk, het doel is om ervoor te zorgen dat je het vertrouwen van de geportretteerde wint. Het liefst gebruik ik daarvoor zacht natuurlijk licht. Dat kan je vinden bij een groot venster of onder één of ander afdakje. Ik maak ook duidelijk dat ik enkel hoofd en schouders in beeld neem waardoor mijn onderwerp zich nog geen zorgen moet maken over wat ze met de rest van hun lichaam moeten doen. Daarvoor gebruik ik een iets langere lens zoals de FUJINON XF56mm. Een dergelijke lens zorgt ook voor een vleiende compressie en met een groot diafragma (bijvoorbeeld f/2) hoef je je over de achtergrond niet teveel zorgen te maken. Een filmsimulatie als Astia of Acros (met de gele of rode filter) zijn ook heel vleiend voor portretten.


Ook buiten op het midden van de dag, kan je mooi eenvoudig licht vinden. Het model stond onder een snelwegbrug waardoor het zacht licht enkel van opzij en niet van boven kwam.

Pose en Expressie


Eenmaal je de juiste instellingen gevonden hebt, werk dan aan de poses en expressies om het beeld helemaal af te werken. Neem hiervoor de nodige tijd

Eenmaal je de juiste instellingen gevonden hebt voor een veilige en vleiende foto, begint het fotograferen pas echt. Ik werk bij voorkeur met een manuele belichting zodat ik me op dat moment niets meer moet aantrekken van mijn instellingen en me volledig kan focussen op het "coachen" van wie voor mijn camera staat.

Ga op zoek naar verschillende expressies en houdingen. Laat ook ruimte voor inbreng van je model, elke portretshoot is immers een samenwerking. Als je weinig ervaring hebt, kan je gerust wat inspiratie meebrengen door een Pinterest board te maken of wat voorbeeldfoto's bij elkaar te zoeken. Het is helemaal niet erg als je zonder inspiratie komt te zitten, dat gebeurt ons allemaal. Maak je op zo'n moment vooral niet nerveus want dat straalt af op je model. Neem een korte pauze, kijk naar wat je al gemaakt hebt en kan verbeteren of zoek naar nieuwe dingen in je Pinterest board. Voor de camera staan is minstens zo vermoeiend als erachter, je model zal je dankbaar zijn voor regelmatige pauzes. Zoek vooral naar expressies en poses die natuurlijk zijn voor je onderwerp. Door hem of haar te observeren tijdens de tussenmomenten, vind je vaak natuurlijke uitdrukkingen en houdingen die zo typisch zijn voor die persoon. Als je denkt dat je een geslaagd portret hebt, ga dan niet meteen door naar de volgende opstelling, maar werk nog even verder om van je geslaagd portret een topfoto te maken. Wees niet te snel tevreden.

Environmental Portret


Het werelduurrecord voor cargo-fietsen was de uitdaging waar deze man voor stond. De foto werd gemaakt in een pand waar hij later dat jaar aan het werk zou gaan om zelf fietsen te bouwen. Het licht en de lijnen in de foto, helpen om het oog naar het onderwerp te leiden.

Een andere manier om iets te vertellen over de persoon in je foto is om een zogenaamd "environmental portrait" te maken. Hierbij plaats je je onderwerp in een omgeving die relevant is voor wat je over hem of haar wil vertellen.

Door ruimer te fotograferen, moet je met veel meer extra elementen rekening houden. Probeer dus niet te snel te gaan en regelmatig te analyseren wat nog beter kan. Het allerbelangrijkste is om je onderwerp duidelijk te laten loskomen van de omgeving. De eerste manier om dat te doen is door je compositie zo te maken dat je onderwerp vrij staat. Licht kan ook een belangrijke rol spelen. Onze ogen worden van nature aangetrokken tot de lichtere delen van een foto, dus een beetje extra licht op je model, is vaak een goed idee.

Ga methodisch te werk, zorg ervoor dat er geen storende elementen in je beeld zitten, zoek een geschikte compositie en mooi licht. Vergeet vooral niet dat je nog steeds met een mens van vlees en bloed te maken hebt en werk aan een sterke pose en een interessante uitdrukking. Blijf je model steeds complimentjes geven om duidelijk te maken dat je zijn of haar inbreng ten zeerste appreciëert.


Environmental portraits moeten niet altijd gecompliceerd zijn. Door een lager standpunt in te nemen, komen deze jager en zijn trouwe hond mooi los van de achtergrond.

Experimenteer


Experimenteren is niet moeilijk, probeer gewoon alles wat je volgens de regeltjes beter niet zou doen. Maar doe het pas nadat je eerst op veilig gespeeld hebt en een goeie band met je onderwerp hebt opgebouwd.

Eenmaal je het vertrouwen hebt van je onderwerp, vergeet dan vooral niet om te experimenteren, nieuwe technieken uit te proberen en zotte ideeën te testen. Als de persoon voor de lens je vertrouwt, hoeft niet elk idee te lukken. Mislukkingen leiden immers tot leermomenten en verrassende beelden.

Met portretfotografie kan je zoveel kanten uit. Het is een eindeloze reis die niet alleen boeiend is op visueel vlak maar ook ongelooflijk interessant kan zijn door de ontmoetingen met al die unieke mensen.

(c) Bert Stephani