Terug naar overzicht

27/03/2019

Fujifilm X-T30 review - door Tom Museeuw

Compacte X-T3?

Sinds ik de omschakeling maakte van een spiegelreflexcamera naar het Fujifilm X-systeem kijk ik steeds vol enthousiasme uit naar de nieuwe ontwikkelingen die Fujifilm zal implementeren in zijn nieuwe toestellen. Mijn eerste X series toestel was de X-T1. Toen Fujifilm in 2015 de X-T10 aankondigde was ik erg benieuwd naar hoe deze compacte “kleine broer” van de X-T1 zou presteren. Nadat ik de camera een tijdje gebruikt had, bleek de X-T10 voor mij een toestel te zijn dat vooral in mijn vakantiesfeer gebruikt zou worden en minder tijdens mijn professionele opdrachten.

Twee jaar later, na de release van de X-T2, kondigde Fujifilm zoals verwacht een X-T20 aan. Deze versie was meteen een shot in de roos, een volwaardig back-up toestel voor de professionele fotografen die een X-T2 als hoofcamera gebruiken of voor de enthousiaste fotografieliefhebber. De technische specificaties van de X-T20 kwamen dicht in de buurt van de X-T2, dichter in vergelijking met de specificaties van de X-T10 en de X-T1. De X-T20 heb ik ook vaak als vaste familie- en reiscamera ingezet. Een groot voordeel is de automatische stand die het toelaat om minder technische gebruikers, zoals mijn zoon, de camera vlot te laten bedienen. De fantastische jpeg bestanden die uit de camera rollen maken van het selecteren en verwerken van de vele reisfoto’s een makkelijke klus.

Dit jaar bracht Fujifilm, na de eerdere release van de X-T3, een X-T30 op de markt. Ik kon deze camera enkele dagen in de praktijk testen en dat voelde meteen als thuiskomen. De X-T30 heeft hetzelfde formaat als de X-T10 en X-T20 maar met wat wijzigingen op vlak van knoppen. Ik vind het knap dat Fujifilm haar X-Txx gamma verder blijft ontwikkelen want met de X-T30 heb je echt wel waar voor je geld. Zo heeft de X-T30 dezelfde 26MP sensor als de X-T3 met een sneller autofocussysteem. Dit wou ik uitvoerig testen, des te meer door de lovende woorden van andere X-fotografen die de camera al hadden getest. Een avondtraining BMX van mijn zoon op een verlichte piste leek me hier een goede testcase voor te zijn.

Al snel bleek dat het aanwezige licht niet voldoende was om met een lage ISO-waarde te fotograferen. Het was noodzakelijk om een ISO-waarde van 10.000 in te stellen om een nog voldoende snelle sluitertijd te hebben. Die hoge ISO-instelling was meteen een goede test voor het dynamisch bereik en de ruisverhouding. Na wat experimenteren met de verschillende autofocus instellingen begon ik de BMX’ers te fotograferen. Het viel me meteen op hoe goed de “tracking” de BMX’ers volgde, een pak beter dan wat ik gewoon was bij de X-T20. Tijdens de volledige training heb ik ook een paar reeksen gemaakt aan acht opnamen per seconde, hierbij bleef de focus erg goed standhouden. Meteen na de training heb ik nieuwsgierig de beelden ingeladen in Lightroom en daar werd mijn vermoeden bevestigd: bijna alle foto’s waren perfect in focus. Een duidelijk merkbare verbetering ten opzichte van wat ik gewoon ben met de X-T20. Ook het dynamisch bereik en de ruisverhouding op ISO 10.000 is goed. Natuurlijk heb je op die hoge ISO-waarde ruis, maar ik vind het zeer acceptabel en het valt op dat er zeer weinig kleurruis aanwezig is in de donkere gedeeltes van de foto’s. Aangezien de lucht pikdonker was tijdens de training, had ik in dat gedeelte van de foto meer ruis verwacht. Deze test was alvast geslaagd. De X-T30 scoort in dit soort fotografie alvast zeer goed.

Voor een andere test, gezichtsherkenning en oogdetectie, trok ik met Loucka de studio in. Toegegeven, ik gebruik deze vorm van scherpstellen nooit maar omdat ik in een andere review las dat het opmerkelijk accuraat zou zijn, was ik nieuwsgierig. Voor deze test heb ik via het “Q” menu de verschillende modi van gezichtsherkenning en oogdetectie ingesteld en getest. Gezichtsherkenning werkt goed, maar ik bepaal liever zelf op welk oog de camera moet scherpstellen. Het oogdetectie focussysteem werkt feilloos en is merkelijk beter dan een test die ik destijds met de X-T2 gedaan heb.

Zelfs toen het model heen en weer bewoog met haar hoofd bleef de scherpstelling haar ingestelde oog goed volgen. Ook opmerkelijk is het hernemen van de scherpstelling, toen er haar voor het oog kwam was de camera even de focus kwijt maar corrigeerde dit zeer snel. Deze verbeterde functie is zeer handige is voor videografen. In de toekomst zal ik zeker meer gebruikmaken van de oogdetectie als ik portretten maak.

De X-T30 heeft in totaal 425 fasedetectie focuspunten waardoor je bij AF-S ook snel en makkelijk je gewenste focuspunt kan selecteren. De “joystick” op de achterzijde van de camera is een handige toegevoegde feature die de X-T30 leent van de X-T2 en de X-T3. Een toevoeging die het verschil tussen een X-T30 en een X-T3 nog kleiner maakt.

De ergonomie van de camera is een persoonlijk gegeven. Ik heb geen probleem met een compacte behuizing maar de combinatie met sommige lenzen zorgt ervoor dat de camera iets te licht aanvoelt. In combinatie met de XF18-55 lens is de camera perfect in balans. Die wordt trouwens ook als kit verkocht en is naar mijn mening een zeer degelijke lens. Over de plaatsing van de “Q” knop zullen de meningen uiteenlopend zijn. Naar mijn mening zou die knop eerder op een andere plaats mogen staan, want ik heb hem tijdens het fotograferen meermaals per ongeluk ingedrukt.

Het “D-pad” is verdwenen en daardoor moet je bepaalde functies in het menu gaan selecteren. Er zijn natuurlijk voldoende snelfuncties om dit op te vangen. Een andere leuke ontdekking is dat Fujifilm de filmsimulatie Eterna beschikbaar maakt in een goedkopere camera, wat voor mensen die graag filmen weer een extraatje is. De X-T30 beschikt over alle 16 filmsimulaties die je bij de duurdere X Series en GFX kan terugvinden. Zelf ben ik hevig fan van de Acros filmsimulatie.

De X-T30 is een camera die ik warm aanbeveel aan mensen die op zoek zijn naar een voordeliger alternatief voor de X-T2/3. Ik beveel hem ook zeker aan als back-up camera voor de X-T2/3 gebruikers, wel rekening houdende met het feit dat de behuizing niet weerbestendig is. Het is een toestel dat heel wat belangrijke aspecten van de X-T3 huisvest in een compactere behuizing onder de € 1000.